Skip to content

Mijn vrienden en ik kennen elkaar al jaren, sinds onze studie, maar even langsgaan zoals toen is helaas niet meer zo eenvoudig. Iedereen heeft een drukke agenda, drukke baan, drukke kinderen soms ook 😉 Geregeld doen we wel weer een poging om met de hele groep af te spreken. Maar dan komen telkens dezelfde vragen naar boven. Wat gaan we doen? Vindt iedereen dat ok? Wie regelt het? En vooral: waar spreken we af? Want tegenwoordig wonen we verspreid over heel het land ongeveer, van Rotterdam tot Groningen.

Dit jaar dacht ik het perfecte idee te hebben om een Escape Room te pakken. Die heb je namelijk overal in Nederland, makkelijk te reserveren, enzovoort. Bijna had ik alles rond, de datum en stad, maar toen biechtte Rutger op dat hij het eigenlijk niet zag zitten. Claustrofobie. Tja, daar gaan je mooie plannen. Eerder gingen we nog wel eens met z’n allen naar een voetbalwedstrijd. Dat was wel lekker omdat je dan niet ergens binnen zit, maar niet echt iets wat je samen ´doet´.

Interactief spel op locaties door heel Nederland

Dus ik zocht iets actiefs, liefst buiten, centraal, en geen ingewikkeld gedoe met regelen. Toevallig kwam ik toen op Facebook een advertentie tegen van Spellenlabs, waarin stond dat je in meer dan 100 steden een interactief spel kon spelen. Dat triggerde me meteen: ideaal voor onze vriendengroep om op een centrale plek af te spreken. Ik heb gelijk gebeld voor meer info.

Jasenko van Spellenlabs kon me alles vertellen wat ik wilde weten. Hij adviseerde niet alleen het spel Qraker aan voor onze groep, maar vroeg ook of we niet een spelleider wilden. Op die manier hoefden we een stuk minder zelf te organiseren en uit te leggen. Dat hoef je mij geen twee keer te vragen! Ik heb de rest ingelicht en iedereen vond het een prima idee.

Pas op: pittig denkwerk vereist

De Qraker was meer dan prima, het was perfect voor ons. Als wij eenmaal bezig zijn met iets en het kan ons boeien, dan gaan we er ook helemaal in op. En dan houden we ook wel van een uitdaging. Die uitdaging zat er zeker in, want naarmate het spel vorderde, werden de vragen en opdrachten steeds pittiger. Alle berichten verschenen in de SpellenApp. Om zo snel mogelijk antwoorden in te sturen en de raadsels op te lossen, moest je de berichtenbox dus continu in de gaten houden. Dat maakte het spel echt interactief.

Ook de spelleider erbij was een topidee. Hij legde alles duidelijk uit en kon alle vragen over het spel en de app snel beantwoorden. Zo konden we gauw beginnen en bellen als we ergens mee vastliepen.  Maar ook voor de afwisseling was het goed de spelleider te hebben. De team challenges vroegen net weer andere skills dan de vragen via de Spellenapp. Zo kregen we precies de goede afwisseling van kennen en kunnen; niet te makkelijke, maar ook geen onoplosbare raadsels.

Wij raden de Qraker zeker aan voor wie niet bang is aan het denken gezet te worden. Dit spel is ons in ieder geval ontzettend goed bevallen. De kans is groot dat we volgende keer een ander spel van Spellenlabs gaan doen, in een andere stad.

Na afloop zijn we de kroeg ingedoken en werd het nog lang gezellig. Laten we het erop houden dat de hoofdpijn de volgende dag kwam door het pijnigen van onze hersens met al die puzzels!

Ook net als Karim en zijn vrienden een leuke spelervaring beleven? Bekijk dan hier onze spellen of boek meteen een interactief spel!

Back To Top